Friday, October 8, 2010

"كراكـــيب آخر زمـــن!!"

http://sexualityinart.files.wordpress.com/2007/06/scream.jpg



كنت ماشي على كوبري 6 اكتوبر مستعجل كالعادة الرطوبة عالية والزحمة خانقة لفت نظري وهو قاعد على الجسر بيبص لبعيد حزين عاوز يخلص من حياته سالته ليه عاوز تنط من هنا من غير ما يبصلي قالي خلاص الناس كرهتني وخنقتني بسلبيتها انا الطموح اللي الكل بيشلني في اول عمره كانت الشباب زمان تتفشخر بيا وشايليني على كتافهم وهاتك يا هتاف وشعارات ده انا كنت قاري فتحة على بت عمي كفاح والدنيا بومبي لحد ما المسكينة جالها شلل من تحت راسكم لا وكله كوم والعيل في ك ج ون ده كوم لوحده قال ايه يقولك ماعنديش طموح وعاوز انتحر يا ابني مش لما تعرف يعني ايه طموح تبقى تقول عاوز اخلص من حياتي  شوفتش وكسة اكبر من كده! انا خلاص ماعدتش عندي حاجة اديها لغيري وقرفت من الدنيا ملل ملل ونفس الاسطوانة المشروخة والحجج القديمة البالية قال ايه الحكومة قتلت الطموح عند الشباب هو انا مت يا عبيط مانا متلقح على الكوبري ومستني فرج ربنا اللي ماحد عبرني
 الجدع ياعيني صعب عليا وكنت عاوز اساعده بجد يعني لكن ماقدرتش اصلي اتأخرت ولازما الحق طابور العيش!
بصراحة حسيت اني اتخنقت ومحتاج اغير جو قولت اطلع الارياف ومشيت اتأمل في حال الدنيا شوفت الامل بيعلق مشنقته على شجرة عتيقة محتاس في طول الحبل
 والحماس شايل صرة هدومه على كتفه وطالع سكة القطر وقعد عليها حاطط ايده على خده مستني الطروماي اللي يودي سكة اللي يروح ومايرجعش
لحد ما نظرته من بعيد ببص عليا وبقول لنفسي ياترى الزول ده انا شفته فين شوفته فين مش غريب عليا لكن بقالي زمان ما شوفتوش هو انا شفتك فين قبل كده انا التفاؤل وايه اللي بهدلك بالشكل ده ياعيني عليك ياخويا هفتان وعدمان االعافية وكأني نزعت فتيل قنبلة انفلت في نوبة عياط ورمى راسه على كتفي اضطريت اطبطب على كتفه واطيب خاطره اعمل ايه مانا قلبي رهيف
وفي وسط المعمعة بصيت لقيت الحزن واخد جنب  قاعد حزين مدايق ومجمع حواليه الهم والغضب والاكتئاب قولت للحزن مالك حزين ومدايق كده ليه بصلي من فوق لتحت بقرف وقالي ده افترا دي مش عيشة 24 ساعة سبع ايام في الاسبوع ده ظلم انا نفسي تعتقوني بقى عاوز اشوف العيال يوم اجازة يا ناس سالت الهم رد عليا من غير ما يعبرني بنظرة وكان باين عليه التاثر رفع راسه وبص للسما وقال كشفت راسي ودعيت عليكم دعوة وليه ساعة عصرية يا ظلمة اهئ اهئ اهئ اما الغضب فكان متنفرز وشايط على الاخر وهو بيقول احنا لزوما نروح نعتصم قدام هيئة الامم يشوفولنا حل بالبشر دولن دي مش عيشة رد عليه توتر اللي كان باين قلبه ورمان علينا وقال هي مش قفلت خلاص وهيعملوا العمارة بتاعتها ملاهي
 وفجاة صرخ الخوف صرخة رعبتنا كلنا وبقى يتمتم بكلام كتير محدش فهم منه حاجة بصله القلق بغيظ وقاله هي ناقصاك انت كمان سيبت روكبي الله يخرب بيت سنينك قال من جاور السعيد يسعد وانا اتكتب عليا اجاور المقاطيع دول
وبكل طاقتي وما تبقى من نفساويتي المنصدمة حاولت احلل المشكلة واخفف عليهم لعل الازمة تمر على خير واحد بس وسط القعدة كان فارسني وغايظني ونفسي افرمه واعمله كفته اصله كان مكركر وقالب على ظهره من الضحك ومنشكح اخر انشكاح ايون هو الندل الجبان اس البلاوي دي كلاتها!!
عرفتوش هو مين؟